Het vinden van een goede beschikbare domeinnaam kan een enorme uitdaging zijn!
Eén van de meest uitdagende dingen bij het vinden van een goede bijpassende domeinnaam voor de website van je bedrijf, organisatie of vereniging, begint al bij de naam zelf. Je hebt je inschrijving bij de KVK al rond, je zakelijke rekening is inmiddels geopend en je visitekaartjes en briefpapier is reeds in grote oplagen gedrukt.
Tijd voor het maken van de (bedrijfs)website!
Helaas! De door u ingevoerde domeinnaam is reeds in gebruik!
Oeps…, en nu?
Nu zal het een kwestie worden van creatief nadenken en variaties uitvogelen van namen die nog wel beschikbaar zijn! Er worden dagelijks namelijk meer dan 100.000 nieuwe domeinnamen geregistreerd, dus de mogelijkheden slinken met elke seconde van de klok. Het is dus enorm belangrijk om ver vóóraf hier al onderzoek naar te doen. Dus al tijdens het bedenken van de bedrijfsnaam.
Relevantie
Zoekmachines zoals Google vinden voor de ranking van de zoekresultaten zéér belangrijk dat, naast de inhoud van de website, ook de domeinnaam gerelateerd is aan de zoekopdracht. Google beschouwd elke unieke domeinnaam als een individuele website. Bij twee verschillende bedrijven met ieder hun eigen, maar inhoudelijk identieke website, waarvan de ene “www.jantje-automaterialen.nl” is en de andere “www.pietje-automaterialen.nl“, is de relevantie tot het treftwoord “automaterialen” hetzelfde. Je zal dan qua ranking en positie dus geen voordeel hebben t.o.v. je concurrentie bij de resultaten in Google.
Beschikbaarheid
Controleer bij het oprichten van een bedrijf en de gewenste bedrijfsnaam, altijd naar de beschikbaarheid van de domeinnaam van de bedrijfsnaam. Het komt namelijk steeds vaker voor dat er reeds een bedrijf bestaat met dezelfde bedrijfsnaam, of zelfs meerdere bedrijven. Hieronder een voorbeeld van een mogelijk scenario.
Stel uw naam is Kees Jansma en u begint een bedrijf in verkoop en reparatie van fietsen. U wilt uw bedrijf graag “Jansma Fietsen” noemen, maar er blijkt in de zelfde provincie reeds een fietsenwinkel te zijn van Willem Jansma, die ook “Jansma Fietsen” heet. Willem Jansma heeft destijds de domeinnaam “jansmafietsen.nl” weten vast te leggen en gebruikt deze voor zijn bedrijf. Nu blijkt dat de domeinnaam “jansma-fietsen”, dus met een “-” teken tussen jansma en fietsen, nog wel beschikbaar is. Probleem opgelost toch? Helaas niet! Het zou namelijk niet verstandig zijn om een domeinnaam te kiezen waarvan het enigste verschil van de naam slechts een “-” teken is.
Voor Google zijn de domeinnamen even relevant waardoor niet alleen uw website in de resultaten zal verschijnen bij een zoekopdracht naar “Jansma Fietsen”, maar dus ook die van uw concurrent! Tevens bij mond-op-mond reclame van “Zoek maar even op internet naar Jansma Fietsen”, zal ook uw concurrent bij de zoekresultaten verschijnen.
Een betere keuze qua naam zou in dit geval (indien beschikbaar) bijvoorbeeld “Jansma Rijwielen” zijn en als website “www.jansma-rijwielen.nl”. Een gerichte zoekopdracht naar uw bedrijf met de woorden “Jansma Rijwielen” zal in dit geval dankzij de relevantie alleen uw bedrijf in de resultaten tonen en niet die van Jansma Fietsen.
De beschikbare mogelijkheden met een (bedrijfs)naam keuze, verschillen natuurlijk per bedrijf en hetgeen je wilt gaan beginnen. Van de meeste soorten bedrijven zal er reeds een gerelateerde domeinnaam in gebruik zijn. Maar met een beetje creativiteit kun je soms een heel eind komen om toch iets unieks te bedenken. Een goed onderzoek vóóraf is derhalve heel belangrijk voor het uiteindelijke succes.
Social Media
Wanneer je onderzoek doet naar de beschikbaarheid van een domeinnaam, check deze dan ook voor beschikbaarheid op de social media kanalen zoals Facebook, Instagram, etc. Het kan namelijk ook voorkomen dat een domeinnaam voor een website wel beschikbaar is, maar dat er wel reeds een Facebook (bedrijfs)pagina is met de zelfde naam.
Kort maar krachtig
Mensen onthouden korte namen gemakkelijker dan lange namen. Een naam als “www.jansmafietsenenreparatie.nl” lijkt wel relevant, maar zal in de praktijk maar moeilijk te onthouden zijn. Hoe korter de naam, hoe eenvoudiger te onthouden. Tevens verklein je de kans op typ- en schrijfouten als je de domeinnaam vermeld bij mondeling of telefonisch contact.
Domeinnaam ideeën
Het is belangrijk om te weten op welke trefwoorden je in Google gevonden wilt worden. Google heeft een handige tool die je kan helpen om de juiste trefwoorden te vinden, namelijk de Google Keyword Planner. Met deze GRATIS tool kan je zoeken naar trefwoorden en zien welke resultaten deze in bepaalde combinaties zal geven. Handig om te bepalen welke trefwoorden je het beste in je bedrijfs- en domeinnaam kunt gebruiken. Verder zijn er een aantal punten die je jezelf moet vragen. Door het spelen en combineren van de antwoorden kun je dan een domein/bedrijfsnaam gaan bedenken.
Bijvoorbeeld:
- Wie ben ik ( je eigen voor of achternaam of bedrijfsnaam )
- Wat doe of lever ik ( product of dienst? )
- Aan wie lever ik dit? ( wat is je doelgroep? )
- Op wat voor manier doe ik dit? ( je sterke punten zoals vakkundig, snel, hoogwaardig, etc. )
- Waar doe ik dit? ( lokaal, regionaal of wereldwijd? )
Voorbeeld van het resultaat van de combinatiemogelijkheden:
- sneleenwebshop.nl
- voordeligekinderkleding.nl
- goedkoopjuridischadvies.nl
Regionaal, landelijk of wereldwijd?
Afhankelijk tot welke markt je je richt, kan het slim zijn om bijvoorbeeld je provincie of plaatsnaam te combineren met je domeinnaam. Bijvoorbeeld hovenierfriesland.nl of kunstgalerieleeuwarden.nl geeft je een voordeel op lokaal of regionaal gerichte zoekopdrachten.
Generische woorden
Je kunt ook kiezen voor een zg. generische domeinnaam. Dit is een woord of term die relevant is aan je product of dienst. Fruithandel Jansma kan bijvoorbeeld als domeinnaam “hetpeertje.nl” of “versengezond.nl” hebben. Houdt er wel rekening mee dat hoe specifieker het gekozen generische woord is, hoe moeilijker het zal zijn om relevant te blijven als je wijzigingen of toevoegingen krijgt in de diensten of producten die je via de website aanbied. Want appels of bananen verkopen via de website “hetpeertje.nl”, begint de plank reeds mis te slaan, waarbij “versengezond.nl” dit probleem niet heeft.
Domeinnaam extensie
Kies een extensie die past bij je bedrijf. Voor een Nederlands bedrijf die alleen in Nederland actief is zal .nl meestal de beste optie zijn. Ben je actief in heel europa? Misschien is .eu dan de beste optie. En voor wereldwijd wordt meestal gekozen voor .com. Het is trouwens niet onverstandig om meerdere extensies van je domeinnaam te registreren en 1 te kiezen als je hoofddomein. De andere extensies laat je vervolgens automatisch doorverwijzen naar je hoofddomein. Hiermee voorkom je dat een concurrent bijvoorbeeld de .eu en .com kan registreren en gebruiken terwijl jij alleen de .nl naam gebruikt.
Horen versus schrijven
Het horen van een domeinnaam betekend niet automatisch dat een potentiële klant ook daadwerkelijk op jouw website uit zal komen. Dit komt omdat veel woorden op meerdere manieren geschreven kunnen worden.
Enkele foute voorbeelden zijn:
- klusbedrijf-handigeharrie.nl ( is het harrie of harry? )
- pizza4you.nl ( is het 4 of for? )
- clarissadelicatessen ( is het clarissa of klarissa? )
Enkele goede voorbeelden zijn:
- goedkopevliegvakantie.nl ( duidelijk en specifiek )
- gasprijzenvergelijken.nl ( duidelijk, beschrijvend en specifiek )
- loodgieterfriesland ( duidelijk, en specifiek )
Tot zo ver de paar tips die wij voor u hier hebben verzameld. Op internet vindt u nog veel meer informatie die u kunnen helpen bij het bedenken en vinden van de perfecte domeinnaam voor uw bedrijf of organisatie. Komt u er desondanks nog steeds niet uit? Neem dan gerust contact met ons op voor gratis en vrijblijvend advies!